Objectiu de la consulta
La disposició final primera de la Llei 14/2017, de 20 de juliol, de la renda garantida de ciutadania preveu que el Govern, en el termini de tres mesos a comptar de l’aprovació de la Llei, ha d’iniciar els tràmits de desplegament reglamentari.
La renda garantida de ciutadania, regulada per la Llei 14/2017, la defineix com una prestació social de naturalesa econòmica i percepció periòdica que es configura com una prestació garantida de dret subjectiu i que té com a finalitat desenvolupar la promoció de la persona i el seu apoderament i superar les condicions que l’han dut a necessitar aquesta prestació. Es tracta d’un dret subjectiu i consta de dues prestacions: una prestació garantida, no condicionada; i una prestació complementària d’activació i inserció, condicionada al compromís d’elaborar, i, si escau, seguir, un pla d’inclusió social o d’inserció laboral.
La renda garantida de ciutadania constitueix la manifestació de diversos principis: del principi d'igualtat entès com l'eliminació de qualsevol discriminació en l'accés a la prestació; del principi d'equitat, atès que el reconeixement i l'aplicació de la prestació es plantegen com a resposta a la situació de necessitat des d'un vessant de redistribució dels recursos i de discriminació positiva; del principi d'apoderament i autonomia de les persones en societat, entès com el conjunt de prestacions econòmiques i de serveis que les enforteixen i els permeten sortir de les situacions de pobresa i de necessitat, que haurien de ser sempre transitòries i no cronificades, i del principi d'universalitat, solidaritat i complementarietat, ja que se'n garanteix l'accés a totes les persones que reuneixen els requisits exigits, constitueix una manifestació de solidaritat i de justícia social i complementa els ingressos dels seus destinataris quan hi ha una situació de carència de mitjans.
La Llei preveu un desplegament reglamentari en algun dels seus aspectes que cal concretar i desenvolupar. Cal concretar aspectes que han d’afavorir a la tramitació i resolució de les sol·licituds que es presentin. D’aquesta forma, el decret que aprovi el reglament pretén definir jurídicament i específicament aquelles qüestions respectes les quals la pròpia Llei ja preveu un desplegament reglamentari, i les que siguin necessàries per concretar el aspectes determinats en la Llei.
Preguntes per a orientar les aportacions
1.- Considera que s’ha descrit adequadament el problema? Hi ha aspectes que no s’han tingut en compte i que haurien de ser valorats per l’Administració de la Generalitat? Hi ha altres efectes negatius o positius derivats del marc normatiu vigent que s’estiguin produint actualment que no s’han posat en relleu a la documentació? (p.ex., que no s’hagin identificat adequadament els afectats, no s’hagin tingut en compte determinades causes del problema, etc...)
2.- S’haurien de preveure altres objectius diferents?
3.- Cal considerar altres alternatives a les proposades? Hi ha efectes de les alternatives esmentades que no s’hagin tingut en compte i que siguin rellevants?
4.-Quins requisits i condicions mínimes creu que caldria exigir pel reconeixement de les entitats del tercer sector acreditades?
5.- Quins temes de la llei 14/2017 creieu que caldria desenvolupar i que no estiguin expressament recollits a la norma com a obligatoris de desenvolupar??
Share