Objectiu de la consulta
En el marc del Pla de Govern de la XII Legislatura, l'objectiu de l'Eix 1 (Un país cohesionat amb drets i oportunitats per a tothom) vol potenciar la igualtat d'oportunitat en un marc d'educació inclusiva, la proposta de modificació normativa que s'impulsa introdueix la modificació dels criteris complementaris en el procediment d'admissió dels alumnes als centres educatius d'ensenyaments sufragats amb fons públics, i els objectius que pretén aconseguir són:
garantir el principi d'igualtat en el procés d'admissió de l'alumnat al sistema educatiu
afavorir una distribució socialment més equilibrada de l'alumnat als centres sostinguts amb fons públics
millorar les dinàmiques de mixtura social mitjançant la presència d'alumnat més divers als centres sostinguts amb fons públics
millorar l'equitat educativa i la cohesió social
Es considera que el criteri "de tenir familiars que han estat usuaris d'un centre" és contrari al dret de tothom d'accedir a l'educació en condicions d'igualtat i dificulta la capacitat de determinades escoles per coresponsabilitzar-se de l'escolarització i la integració de l'alumnat amb necessitats educatives específiques per raons socioeconòmiques o socioculturals desafavorides que l'art. 43.1.e) de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, estableix com un dels principis orientadors de la prestació del Servei d'Educació de Catalunya. També, amb la supressió del criteri complementari "malaltia en el sistema digestiu, endocrí o metabòlic, inclosa la celiaquia" es pretén evitar que les famílies l'utilitzin de manera fraudulenta per defugir els centres amb una composició social més desafavorida i obtenir lloc en altres de socialment més afavorits.
A més, cal tenir en compte que el Defensor de las Persones (Síndic de Greuges) ha destacat les nombroses queixes rebudes de pares d'alumnat que no han estat admesos en el centre de preferència per comptar amb menys puntuació per no disposar dels criteris complementaris que ara es pretenen modificar, i el fet que destaqui que provoca situacions de desigualtat en l'accés a l'educació i, per tant, contràries als principis d'equitat, cohesió i distribució equilibrada entre tots els centres docents de l'alumnat.
Paral·lelament, l'eliminació dels dos supòsits suposaria la disminució de la càrrega administrativa pròpia de la comprovació de dades al·legades per les famílies per efectuar la baremació i en eliminar de les reclamacions en els processos de preinscripció i matrícula aquests supòsits se simplificaria notablement el procés.
Preguntes per orientar les aportacions
Considera que s'ha descrit adequadament el problema? Hi ha altres aspectes que considera que haurien de ser valorats per l'Administració de la Generalitat?
Considera que hi ha altres alternatives a les proposades per corregir el problema detectat?
Compartir